Ocitli jste se na stránce o historickém trolejbusu Škoda 9 Tr číslo 11. Jedná se o jihlavský vůz, který je nyní ve vlastnictví "Občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů Jihlava." Tento vůz byl posledním z řady 9 Tr, který sloužil v pravidelném provozu v ČR. Poslední jízdou mu byla linka C dne 30. 5. 1997. Trolejbus je z 28. série vybavené tyristorovou výzbrojí. Nyní je ve fázi opětovného znovu zprovoznění.
Historie
- Tento trolejbus byl vyroben v roce 1980 v závodě Škoda Ostrov nad Ohří o.p. Poté byl v prosinci poslán do Jihlavy, kde byl 30. 12. zařazen do evidence a po technicko-bezpečnostních zkouškách po 9. 1. 1981 dán do provozu. Nedorazil sám, ale s dalšími jedenácti vozy. Tím byly zakončeny dodávky tohoto typu do Jihlavy. Jako ostatní z posledně dodaných je z 28. série, je vybaven tyristorovou výzbrojí, která je sice úspornější, ale složitější.
- Za provozu, se s ním nic zásadního neudálo, žádná velká nehoda - nic. V roce 1991 byl jako poslední z provozovaných "devítek" nově oplechován v podokenní části vozu a současně nalakován. Jinak se žádné jiné velké rekonstrukce za své služební kariéry nedočkal. Přečkal vyřazování svých kolegů a až v roce 1997 zbyl spolu s trolejbusy ev. č. 8 a 12 jako poslední v provozu a on sám byl i poslední devítkou, která vyjela na trať. Bylo tomu na lince C (kurz C3) v pátek 30. května 1997. Zároveň se stal posledním trolejbusem 9 Tr v pravidelném provozu v ČR.
- V červnu v roce 1997 ho od DPMJ odkoupil Luděk Bohuňovský. Později po vzniku Občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů Jihlava byl zaevidován tam. Trolejbus ovšem nezůstal dlouho stát a hned v srpnu ze zúčastnil oslav 45 let trolejbusů v Teplicích, poté se také objevil v Brně. V létě 1998 byla zahájena jeho rekonstrukce v dílnách Dopravního podniku města Pardubic. Po oplechování vozu, výměně podběhů, schodů, dveří a schrán pro elektro výzbroj byl vůz převezen do garážovacích prostor sdružení, kde proběhlo nalakování vozu, zasklení, osazení nárazníky a krycími hliníkovými lištami. Nyní na trolejbuse zbývá provést složitější výměnu listových pružin a dokončit rekonstrukci interiéru včetně kabeláže. Bohužel chybí finance na dokončení opravy.
Fotografie
v pravidelném provozu |
|
|
|
|
|
|
po vyřazení |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
po nedodělané GO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Technické údaje
|
délka |
11 000 mm |
výška podlahy |
750 mm |
šířka |
2 500 mm |
výška se sběrači |
3 240 mm |
výška |
2 850 mm |
rozvor náprav |
5 400 mm |
hmotnost |
8 920 kg |
celková hmot. |
16 000 kg |
obsaditelnost |
26 sedící + 42 stojící |
počet dveří |
3 |
|
motor |
3 AL 2943 rN |
výkon motoru |
115 kW |
výzbroj |
Škoda - tyristorová pulzní |
napájení |
600 V ss |
max. rychlost |
65 km/h |
jmenovité ot. |
1530 ot./min |
|
výroba |
1980 |
výr. číslo |
7783 |
výrobce |
Škoda Ostrov o.p. |
typ |
9 Tr 28 HT |
TBZ |
9.1.1981 |
vyřazen |
5/1997 |
|
Aktuální dění
---
|