Ocitli jste se na stránce o historickém trolejbusu Škoda 9 Tr číslo 11. Jedná se o jihlavský vůz, který je nyní ve vlastnictví "Občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů Jihlava." Tento vůz byl posledním z řady 9 Tr, který sloužil v pravidelném provozu v ČR. Poslední jízdou mu byla linka C dne 30. 5. 1997. Trolejbus je z 28. série vybavené tyristorovou výzbrojí. Nyní je ve fázi opětovného znovu zprovoznění.


Historie

- Tento trolejbus byl vyroben v roce 1980 v závodě Škoda Ostrov nad Ohří o.p. Poté byl v prosinci poslán do Jihlavy, kde byl 30. 12. zařazen do evidence a po technicko-bezpečnostních zkouškách po 9. 1. 1981 dán do provozu. Nedorazil sám, ale s dalšími jedenácti vozy. Tím byly zakončeny dodávky tohoto typu do Jihlavy. Jako ostatní z posledně dodaných je z 28. série, je vybaven tyristorovou výzbrojí, která je sice úspornější, ale složitější.

- Za provozu, se s ním nic zásadního neudálo, žádná velká nehoda - nic. V roce 1991 byl jako poslední z provozovaných "devítek" nově oplechován v podokenní části vozu a současně nalakován. Jinak se žádné jiné velké rekonstrukce za své služební kariéry nedočkal. Přečkal vyřazování svých kolegů a až v roce 1997 zbyl spolu s trolejbusy ev. č. 8 a 12 jako poslední v provozu a on sám byl i poslední devítkou, která vyjela na trať. Bylo tomu na lince C (kurz C3) v pátek 30. května 1997. Zároveň se stal posledním trolejbusem 9 Tr v pravidelném provozu v ČR.

- V červnu v roce 1997 ho od DPMJ odkoupil Luděk Bohuňovský. Později po vzniku Občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů Jihlava byl zaevidován tam. Trolejbus ovšem nezůstal dlouho stát a hned v srpnu ze zúčastnil oslav 45 let trolejbusů v Teplicích, poté se také objevil v Brně. V létě 1998 byla zahájena jeho rekonstrukce v dílnách Dopravního podniku města Pardubic. Po oplechování vozu, výměně podběhů, schodů, dveří a schrán pro elektro výzbroj byl vůz převezen do garážovacích prostor sdružení, kde proběhlo nalakování vozu, zasklení, osazení nárazníky a krycími hliníkovými lištami. Nyní na trolejbuse zbývá provést složitější výměnu listových pružin a dokončit rekonstrukci interiéru včetně kabeláže. Bohužel chybí finance na dokončení opravy.


Fotografie


v pravidelném provozu

po vyřazení

 

 
po nedodělané GO

     


Technické údaje

 délka  11 000 mm  výška podlahy  750 mm
 šířka  2 500 mm  výška se sběrači  3 240 mm
 výška  2 850 mm  rozvor náprav  5 400 mm
 hmotnost  8 920 kg  celková hmot.  16 000 kg
 obsaditelnost  26 sedící + 42 stojící  počet dveří  3
 motor  3 AL 2943 rN  výkon motoru  115 kW
 výzbroj  Škoda - tyristorová pulzní  napájení  600 V ss
 max. rychlost  65 km/h  jmenovité ot.  1530 ot./min
 výroba  1980  výr. číslo  7783
 výrobce  Škoda Ostrov o.p.  typ  9 Tr 28 HT
 TBZ  9.1.1981  vyřazen  5/1997



Aktuální dění

---










odzkoušeno v IE 10  |  rozlišení 1024x768  |  jihlavský mhd  |  © Eugen od r. 2007   




Rychlá a profesionální certifikace výrobních postupů