TOPlist


Éra trolejbusů Škoda 21 Tr

| | |


Nejprve, než popíšeme historii toho typu v Jihlavě, tak jen krátce k obecnému. Autorem designu tohoto vozu je významný dopravní architekt Patrik Kotas, výrobce Škoda Ostrov. První prototyp toho vozu vznikl již v roce 1993, zajímavostí je, že šlo o kloubové vozidlo (22 Tr). Sólo vůz byl sestaven až v roce 1995… Více obecných informací zde: odkaz Wikipedie


číslo 48 ještě coby předváděcí vůz Škody v Szegedu

V roce 1997 vyřadil jihlavský dopravní podnik poslední vozy 9 Tr a chtěl postupně obnovovat vozový park. Zájem měl samozřejmě o nová nízkopodlažní vozidla ze Škody Ostrov. Jenže výroba nových vozů nešla dle představ výrobce, a tak nebyly k mání. Mezeru ve vozovém parku doplnil jihlavský podnik nákupem neodebraných vozů typu 14 Tr 13/6 - původně pro město Baku. V roce 1998 měly přijít dva vozy 21 Tr. Jenže stále nebyla výroba rozjeta na plné obrátky. Tak se stalo, že po návštěvě naší delegace DPmJ ve Škodě Ostrov byl zakoupen jeden vůz 21 Tr, který sloužil k předváděcím jízdám výrobce a byl vyroben již v roce 1997. Vůz byl teprve sedmým vyrobeným sériovým vozem (celkově s prototypy devátým) 21 Tr. Měl zelenou barvu (dnešní plzeňský nátěr) a v roce 1997/8 se účastnil předváděcích jízd v Szegedu pod číslem 720. Do Jihlavy byl dodán již přelakován do našich barev, a to na jaře roku 1999. První jízda s cestujícími se odehrála 26.4.1999 na lince BI. Odkazy na dobové novinové články: foto | foto


číslo 48 již v září 1999 v jihlavských barvách


číslo 49 - léto 1999 a vykládka na Městském nádraží

Dopravní podnik měl plány, že každý rok nakoupí dva vozy. V roce 1999 na sklonku léta přišel vůz č. 49. Následujícího roku přišly 4 vozy. Na jaře a na podzim. Prameny tvrdí, že to byla pouze zpožděná dodávka, právě za roky minulé. Navíc podzimní kousky (čísla 52,53) měly být původně dodány do Brna. Svědčily tomu různé stopy brněnských prvků v interiéru.


číslo 52 stojící ve vozovně

Následující roky byly již na nákupy skoupé. Stát nevyplácel dotaci na pořizování nízkopodlažních vozidel. A tak chodily jen po jednom kuse za rok. Poslední trolejbus přišel v létě roku 2004. Jednalo se o předposlední vyrobený trolejbus 21 Tr vůbec. Posledním vozem byl vůz 21 Tr ACI určený pro Plzeň.


číslo 61 ve výrobním závodě v Ostrově

Samotný provoz v Jihlavě nebyl pro vozy ideální. Dílenské zázemí podniku nebylo adekvátně vybaveno, a tak oprava vozů občas vázla. Z počátku trpěly dětskými nemocemi, které ne a ne odstranit. Tak se na příklad stávalo, že vůz č. 48 stál dobrého půl roku na závadu. Některé věci se postupem času odstranily, ale v globále byly vozy brány spíše jako poruchovější. Záleželo i na kusu, vůz č. 58 celkově za svou éru více stál, než jezdil. Na vině nebyly ani tak úplně vozy samotné, ale někdy i spíše údržba. Brněnský dopravce, kde většina vozů skončila, by mohl o stavu jihlavské údržby těchto vozů vyprávět. (Pozn. autora: DPmJ má jedny z nejmenších dotací na provoz v republice...)


číslo 50 a 54 - některé vozy obdržely i reklamní nátěr

Díky evropským dotacím na obnovu vozového parku bylo pořízeno v letech 2009-2011 23 nových vozů typu 26 Tr. Stávající vozidla 14 Tr a 21 Tr se stala nadbytečnými, a tak se začala postupně vyřazovat.


setkání vozů na konečné Hlavní nádraží

Na podzim roku 2009 byl vyřazen první trolejbus, a to číslo 51. Jedním z důvodů byla porucha brzd. Po Novém roce byl vyřazen vůz číslo 50. Oba dva tyto vozy nebyly prodány, ale na přelomu let 2010-2011 sešrotovány v Lukách nad Jihlavou. Dalších pět vozidel bylo vyřazeno v roce 2011 a bylo prodáno do Brna (48, 49, 52, 53 a 54). Tam všechny podstoupily generální opravu a jezdí do dnes. Výjimkou se stal vůz 48, který posloužil jako zdroj náhradních dílů a byl v červenci 2012 sešrotován.


číslo 50 v kovošrotu v Lukách nad Jihlavou

Zbylé tři vozy čísel 55, 58 a 61 čekal osud náhradníků. Na linky se dostávaly sporadicky a sloužily jen jako záložní vozidla a vyjížděly pouze na šejdry. Navíc díky statickému měniči, který ve dvou vozech odešel, mohl vždy jezdit jen jeden vůz. V létě roku 2015 byl na lince naposledy vůz číslo 55 (31. 8. 2015 linka A). Po té byly odstaveny a koncem roku prodány, jako předchozí várka, do Brna. Zde budou zařazeny do provozu a dříve nebo později je čeká generální oprava.


číslo 58 a jeho odvoz do Brna



ev. č. typ výroba zař. vyř. v. č. poznámka jiné
48 21 Tr 1997 4/1999 9/2011 12293   prodán DPMB na ND, šrot 6/2012 karta
49 21 Tr 1998 10/1999 7/2011 12571   prodán DPMB 3044 karta
50 21 Tr 2000 3/2000 2/2010 12845   karta
51 21 Tr 2000 3/2000 11/2009 12846   pro poruchu brzd vyřazen karta
52 21 Tr 2000 11/2000 8/2011 12919   prodán DPMB 3046 karta
53 21 Tr 2000 11/2000 8/2011 12920   prodán DPMB 3047 karta
54 21 Tr 2001 2001 7/2011 13001   prodán DPMB 3045 karta
55 21 Tr 2002 2002 1/2016 13075   prodán DPMB 3061 karta
58 21 Tr 2003 11/2003 1/2016 13096  prodán DPMB 3062 karta
61 21 Tr 2004 7/2004 1/2016 13140  prodán DPMB 3063 karta


ke stažení: kreslené vozy 21Tr -- souhrn vozů 21Tr





© Eugen 2016









rozlišení 1024x768  |  jihlavskymhd.g6.cz  |  © MK & M.J. & Eugen 2006-2016   


Nevíte, jak získat certifikace ISO - TÜV NORD