Odbavovací systémy v Jihlavě

| | |


V Jihlavě se za necelých 100 let vystřídalo spousty druhů placení za dopravu, od průvodčích, přes kasičky až po moderní odbavovací systém na čipové karty. V článku si historii odbavování a placení jízdného přiblížíme.


Při zahájení provozu na tramvajové trati začala práce i průvodčím, kteří se starali o to, aby všichni přepravovaní cestující zaplatili za jízdu tramvají. Stejný systém pokračoval i po přechodu na dopravu trolejbusy v roce 1948. Nastupovalo se zadními dveřmi, u kterých bylo stanoviště průvodčího, který vydával jednotlivé jízdenky nebo kontroloval týdenní či měsíční jízdenky.


Místo průvodčího vzadu ve voze.


První větší revoluce nastala v roce 1962. Byl zaveden takzvaný "S" provoz. Systém byl poprvé zaveden 1. června 1962 na lince A, 14. června na nočních spojích, 3. prosince na lince C. Na linku B se "S" provoz dostal až 1. ledna 1965, na linku BI až 1. července 1965. Změna byla v tom, že se nastupovalo předními dveřmi a peníze se nedávali průvodčímu, ale vhazovali se do kasy, kterou kontroloval řidič, popřípadě u vlečných vozů průvodčí. Peníze, museli být předem odpočítané , protože se musela vhazovat přesná suma. Trolejbusy byly zepředu označeny velkým písmenem "S".



Nástup předem do vozů MHD.


Další mezník v odbavovaní byl 29. května 1983, kdy byl zaveden bezhotovostní způsob odbavování, takzvaný MOC systém (mechanické odbavování cestujících). Do vozidel byly nainstalovány mechanické strojky, ve kterých si cestující označili jízdenku. Jízdenky se prodávaly mimo vozidlo v předprodeji, nebo v automatech na jízdenky. Automaty na jízdenky vyráběla firma Merona A.G. z bývalé NDR. Do vozidel se začalo nastupovat zadními a prostředními dveřmi, vystupovalo se všemi dveřmi ve vozidle.



Strojek MOC.


Tento systém trvá až do dnešních dní, s menšími změnami. OD 1. července 1994 byly mechanické strojky nahrazeny elektronickými od firmy SAVS Olomouc. A od roku 1999 se začaly vyskytovat v nových či zgenerálkovaných vozidlech jihlavské MHD i označovače od firmy MIKROELEKTRONIKA Vysoké Mýto. Odlišují se od strojků SAVS tvarem a barvou. SAVS - červené, MIKROELEKTRONIKA - žluté. V červnu 2006 se jihlavské SAVS začaly nahrazovat tvarově totožnými strojky SAVS zakoupenými z DP Liberec.



Strojek SAVS.


Strojek MIKROELEKTRONIKA.


V těchto dnech (květen 2009) jsou vyměňovány označovače za terminály na čipovou kartu a označovače na jízdenky, u kterých bude změněn formát, od firmy MIKROELEKTRONIKA. Ke změně jízdného a zahájení provozu čipových karet dojde v červenci 2009. Cestující mohou jízdné zaplatit buď znehodnocením jízdenky, nebo jim bude odečteno jízdné z čipové karty.



Nový strojek se čtečkou čipových karet.



.: autor článku - Jan Touš :.







odzkoušeno v IE 9.0  |  rozlišení 1024x768  |  jihlavskymhd.g6.cz  |  © MK & M.J. & Eugen 2006-2013   


Vyzkoušejte moderní laboratoře TÜV NORD