Škoda 26 Tr Solaris

| | |


Seznamte se .... (Škodovák 7/2009)
Trolejbus 26 Tr se může pochlubit hned několika novými technickými řešeními. Vůz má odlišnou konstrukci podvozkové části, proto bylo možné použít menší trakční motor o dostatečném výkonu 160 kW a mohl se tak lépe uspořádat interiér. Tento trolejbus je vozidlo s moderními konstrukčními prvky a výzbrojí. Jde o nízkopodlažní vozidlo se třemi dvoudílnými dveřmi s možností ovládání cestujícími ve stanici. Podlaha vozu má protismykové provedení. Vůz je vybaven na přání zákazníka výklopnou nájezdovou plošinou u prostředních dveří pro osoby se sníženou pohyblivostí, popřípadě pro nájezd kočárku a vozíku. Skloněním pravé strany vozidla ve stanici (tzv. kneelingem) se sníží nástupní hrana podlahy, což zvyšuje pohodlí při nastupování a vystupování. Pomocí instalovaného akustického a vizuálního informačního systému získávají cestující základní informace během provozu.


Dvoupedálové ovládání vozu, stavitelný sloupek volantu, anatomické sedadlo a výkonné hydraulické servořízení s posilovačem umožňuje pohodlné ovládání řidičem. Pohon vozu řídí mikropočítačový řídicí regulátor. Řídicí regulátor je vybaven zařízením pro záznam poruch a mimořádných stavů pohonu a lze jím nastavit optimální jízdní parametry trolejbusu. Pomocné pohony zajišťují chod ventilátoru trakčního motoru, ventilátorů trakčních a pomocných měničů, kompresoru a hydrogenerátoru. Motory pomocných pohonů napájí a dobíjejí akumulátorové baterie s tranzistorovými měniči, s galvanickým oddělením od vstupního napětí. Veškerá elektrická výzbroj, připojená na obvody trakčního napětí, má dvojitou nebo zvýšenou izolaci. Trolejbus je vybaven signalizací přítomnosti nebezpečného dotykového napětí na karoserii. Hydraulický rozvod posilovače řízení trolejbusu má dva nezávislé hydrogenerátory. Jeden je připojen na trakční motor a zajišťuje posilovací účinek servořízení za jízdy, druhý je poháněn pomocným stáloběžným motorem a zlepšuje ovládání servořízení při stání vozidla, při jeho pohybu malými rychlostmi (dobrzďování při zastavování, rozjezd vozidla) a při couvání.

Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris:
Délka / šířka / výška: 12.000 / 2.550 / 3.490 mm
Hmotnost: 11.340 / 18.000 kg
Nástupní výška: 320 / 330 mm
Maximální rychlost: 65 km/h
Počet míst k sezení: 34
Počet míst k stání: 68
Počet míst v NP části: 9
Přední náprava: ZF RL 85A, tuhá, portálová
Zadní hnací náprava: ZF AVN 132
Trakční motor: Asynchronní 160 kW
Trakční pohon: AC pohon s technologií IGBT
Topení: Vodní s elektrickým výměníkem
Manuální sběrače proudu, bez pomocného DG
Mechanická manuálně ovládaná plošina pro invalidní cestující
Karoserie plně nízkopodlažní Solaris Bus & Coach S.A.


Do Jihlavy zamířilo v letech 2009 - 2011 23 kusů tohoto typu. A to konkrétně 2009 - 8ks, 2010 - 5ks, 2011 - 10ks. Tato zakázka je z velké části zafinancována z fondu EU - ROP Jihovýchod.
První dodávka osmi vozů byla uvedena do konce října celá do provozu. Vůz 68 se objevil 23.7.(B), 69 22.9.(E), 70 22.9.(BI) a 30.10. to byly nakonec vozy 71(E), 72(A), 73(C), 74(BI) a 75(B). Samotný vůz 68 je prototyp řady 26 Tr od Škody Electric (DPmJ předtím nikdy žádný prototyp nevlastnil). Od ostatních se snad jen liší tím, že nemá na přídi a zádi červený pruh a na bocích má nápis "Škoda 26 Tr".
Druhá dodávka pěti vozů došla do Jihlavy během února 2010. Od předchozí série se v ničem neliší. Dne 25. února vykonaly všechny vozy TBZ a do provozu byly zařazeny na přelomu února a března.
Třetí dodávka, která byla rozdělena na dvě etapy, přišla v počtu pěti kusů v srpnu 2011 a druhá pětikusová v říjnu téhož roku. Od předchozích vozů se liší interním škodováckým označením 26 TrB, což znamená, že vůz má tzv. vektorové řízení počítačem. Jinak na první pohled nejsou viditelné zásadnější změny. Jen na zádi již nejsou klasická žárovková světla, nýbrž LED diodová. A za posledními dveřmi dole přibyly větrací otvory.


FOTOGRAFIE:

(15.12.2009) --- Hala Škody Electric s budoucími vozy 76 - 80 by BUSportál
(21.08.2009) --- Kastle dalšího vozu by J. Šlehofer
(22.07.2009) --- Služební jízda by Eugen
(19.07.2009) --- Příjezd do Jihlavy by Petr Příhoda
(28.06.2009) --- oslavy v Plzni by L. Kučera a J. Suchánek
(23.06.2009) --- video 1 | video 2 by Lukáš Kučera
(22.06.2009) --- galerie zkušebních jízd z Plzně by L. Kučera & Z. Kresa
(12.05.2009) --- foto 1 | foto 2 | foto 3
(11.05.2009) --- foto 1 | foto 2

DODÁVKY:

 2009 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 |
 2010 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 |
 2011 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 |


VIN KÓDY:

(ev.č. | VIN Solaris | VIN Škoda | dovezen do Jihlavy)
68   SUU2411609B007353   TM98TAJ6V9ASE3483   16.07.2009
69   SUU2411609B007650   TM98TAJ6V9ASE3486   10.09.2009
70   SUU2411609B007278   TM98TAJ6V9ASE3487   11.09.2009
71   SUU2411609B007651   TM98TAJ6V9ASE3488   26.10.2009
72   SUU2411609B007652   TM98TAJ6V9ASE3489   23.10.2009
73   SUU2411609B007653   TM98TAJ6V9ASE3490   20.10.2009
74   SUU2411609B007654   TM98TAJ6V9ASE3491   15.10.2009
75   SUU2411609B007655   TM98TAJ6V9ASE3492   20.10.2009
76   SUU2411609B007977   TM98TAJ6V9ASE3506   02/2010
77   SUU2411609B007978   TM98TAJ6V9ASE3507   02/2010
78   SUU2411609B007979   TM98TAJ6V9ASE3508   02/2010
79   SUU2411609B007980   TM98TAJ6V9ASE3509   02/2010
80   SUU2411609B007981   TM98TAJ6V9ASE3510   23.02.2010
81   SUU241160BB009615   TM98TAJ6VBASE3609   09.08.2011
82   SUU241160BB009616   TM98TAJ6VBASE3610   08.08.2011
83   SUU241160BB009617   TM98TAJ6VBASE3611   16.08.2011
84   SUU241160BB009618   TM98TAJ6VBASE3612   22.08.2011
85   SUU241160BB009619   TM98TAJ6VBASE3613   23.08.2011
86   SUU241160BB009620   TM98TAJ6VBASE3614   14.10.2011
87   SUU241160BB009621   TM98TAJ6VBASE3615   12.10.2011
88   SUU241160BB009622   TM98TAJ6VBASE3616   10.10.2011
89   SUU241160BB009623   TM98TAJ6VBASE3617   11.10.2011
90   SUU241160BB009624   TM98TAJ6VBASE3618   13.10.2011


                                                           
odzkoušeno v IE 9.0  |  rozlišení 1024x768  |  jihlavskymhd.g6.cz  |  © MK & M.J. & Eugen 2006-2015   


Rychlá a profesionální certifikace výrobních postupů