Rok 2019 není obdobím jedné velmi výrazné akce, ale mnoha malých či větších krůčků. Ničím neobvyklým bylo pokračování trendu rekonstrukcí zastávek v režii města. Došlo ovšem i k zásadnímu rozšíření preferenčních opatření, k příblížení MHD trendu "Smart Cities", rozšíření linkového vedení ovšem i k velkému kroku v oblasti obnovy vozovému parku. Pojďme si to probrat.
I. čtvrtletí
V lednu Magistrát města Jihlavy zkouší ve zkušebním provozu aplikaci pro sledování online polohy vozidel. 4. února jsou po letech slibů spuštěny linky 41 a 42. V březnu začínají práce na rozšíření Hradební ulice.
II. čtvrtletí Během dubna se kromě jiných rutinních rekonstrukcí začíná i budováním terminálu Staré hory. Montážní vůz Renault byl odeslán na generální opravu. V květnu absolvoval vážnou dopravní nehodu trolejbus 62, pro jehož opravdu byl zakoupen ze zlínského DP ojetý Citybus na ND. Již od 1.6. vstupují v platnost letní jízdní řády na trolejbusových linkách.
III. čtvrtletí Během letních prázdnin je provoz na lince B zajišťován autobusy z důvodu rekonstrukce točny Na Dolech. Počátkem července je na následující tři měsíce zrušena zastávka Na Brněnském mostě směrem do centra. Důvodem tohoto opatření je vyjíždění kolejí do asfaltového povrchu Brněnského mostu. V srpnu podepsal DP smlouvu na dodání deseti trolejbusů Škoda 32Tr v roce 2020. V září si cestující užívají prodlouženého letního provozu i DOD v areálu DP, kde hostuje vůz Škoda 32Tr pro Teplice. Posledním bonbónkem je poslední zářijový den vypravení dvou Karos B952E na linku z důvodu akutního nedostatku autobusů (náhradní doprava na linkách B a C).
IV. čtvrtletí Na podzim DP podepisuje smlouvu na 5 autobusů Solaris Urbino IV CNG. Přestože je v říjnu otevřen terminál Staré hory, dokončení BUS pruhu na Hradební ulici se z důvodů mnohačetných komplikací protahuje až na konec roku. Koncem října je otevřena zastávka P+R Žižkova, začíná rekonstrukce Vrchlického ulice. 15. prosince dochází ke změně trasování linek D a F. Původní koncept vydržel lehce přes dva roky.
Výhled
Během roku 2020, snad pro jeho symbolickou kulatost, dojde po dlouhé době k zásadní obměně vozového parku a úpravě trolejbusových linek. Koncem prázdnin přijde 10 vozů Škoda 32Tr, na podzim pět autobusů Solaris Urbino IV CNG. Výstavba sjezdu z dálničního přivaděče na ulici Romana Havelky si vyžádá dlouhodobější výluku trolejbusů na lince E. Bateriové trolejbusy by se ještě v září měly zabydlet na lince C, která bude prodloužena ke Kauflandu, a do doby výstavby trolejbusové tratě na Bedřichov (a související úpravě trolejových křižovatek) provozována částečně v bateriovém režimu. A jelikož bylo v lednu vypsáno výběrové řízení na dalších 6 parciálních trolejbusů, zřejmě není obnova u konce. Trolejbusy by měly být dodány na úkor autobusů, k masivnímu vyrazování trolejbusů by nemělo docházet. Prognózy trolejbusové tratě na Bedřichov se ovšem nenápadně vzdalují, aktuálně jsme na roce 2021-2022.