Jako v roce předchozím se 18. září 2016 konal Den otevřených dveří v dopravním podniku, byť se ten letošní o loňského v několika ohledech lišil. Pokud pomineme umístění akce na začátek Evropského týdne mobility 2016, tak hlavní změna se udála v programu.
Největším tahákem, jinak nemastného neslaného DOD, se stala akce nazvaná "Putování po stopách Jihlavské tramvaje". Akce v popisu na plakátku slibovala návštěvu
původní tramvajové vozovny v Havlíčkově ulici, jež současně sousedí i s budovou tehdejší elektrárn. Ta byla vystavěna pro účel dodávky elektrické energie pro
tramvajové vozy. Další zastávkou byly přilehlé statky - dochovaná zazděná tramvajová zastávka v dnešním areálu SMJ, a nedávno rekonstruovaný tramvajový most, který
při rekonstrukci obdržel původní tramvajové koleje v celé délce mostu. Necelý rok zpátky ke kolejím navíc přibyla i pamětní deska. Na závěr připadala návštěva areálu
bývalých Pístovkých kasáren, kde jsou uskladněny nedávno vyzískané tramvajové kolejnice, ale především vrak prvního Jihlavského tramvajového vozu. Jako třešnička na dortu
byla celá cesta absolvována historickým autobusem.
Putování mělo bohužel během celého dne pouze dva termíny, a to odjezd v 10 a 11 hodin z Masarykova náměstí (dodejme, že dveře dopravního podniku byly otevřeny v
čase 10-16 hodin). Těsnost termínů a jejich nízký počet byl zapříčiněn především nutnou přítomností pověřené osoby Horáckého divadla při nahlédnutí do prostor
tramvajové vozovny. Tyto nešvary se posléze projevily množstvím publika na prohlídkových okruzích. Okruh startující v 10 hodin absolvoval autobus Karosa ŠL11 sice sám,
ovšem v počtu cestujících vyšším než velkém (blížil se ke stovce osob). Na druhý termín odjíždějící v 11 hodin již bylo nutné operativně přeorientovat kloubovou
Karosu B741 z její plánované okružní jízdy. Dva autobusy (jeden z nich kloubový) plné zájemců o výklad a prohlídku míst spojených s tramvajemi znamenaly naprosté překvapení
a rozčeření místních stojatých vod, které žijí v domnění, že o podobné akce zde není zájem.
Po absolvování celé trasy touto rozsáhlou "družinou" byla ešelka odstavena do zadního traktu vozovny (ten byl předem určen pro historické vozy), kloubová Karosa
ve dvanáct hodin navázala na plánované okružní jízdy.
O co byl doprovodný program bohatší, o to byl ten ve vozovně chudší. Zachována zůstala výstava současné techniky, která doznala i za krátký roční mezičas změn
(letošní ročník proběhl bez účasti vozu 21Tr). Dále se stejně jako loni konaly prohlídky vozovny s průvodcem, který seznámil cestující s rutijním fungováním života
ve vozovně dopravního podniku. Nepřístupná tenroktát zůstala celá stará hala s papundeklovým přítřeškem. Prohlídky se konaly v přibližně stejném rozsahu jako v
loňském roce, včetně již loni diskutované prohlídky mytí autobusu zvenčí.
Potěšením pro mladší i starší návštěvníky byla přítomnost veteránů, byť byly bez označení schováni na ploše za novou halou. Kromě výše zmíněné Karosy ŠL11 z roku 1975, kterážto byla
prioritně určena pro putování po stopách tramvaje, nabízel svezení i autobus Karosa B741, a to ve formě okružních jízd s odjezdem každou hodinu z areálu DP. Staticky byl navíc vystaven autobus Ikarus 280.08.
Přestože nedošlo k nasazení návštěvnicky atraktivnějšího kloubového trolejbusu (mezi DP a majitelem vozu nebylo dospěno k dohodě, přípustné pro obě strany), překvapil
jistě letošní ročník účastí veřejnosti. Po dopilování velmi slabé propagace mají další ročníky dobře nakročeno
|