Plánované vedení trolejbusů do Bedřichova není pouze o výstavbě jedné trolejbusové tratě. Jde o celkovou změnu koncepce MHD v severní části města, která se posléze dotýká celého města. V rámci nové koncepce dojde k náhradě dvou autobusových linek linkami trolejbusovými, což si vyžádá investiční akce i nad rámec výstavby trolejového vedení do Bedřichova.
Kruhový objezd Havlíčkova x Pražská
Kruhový objezd na křižovatkách ulic Havlíčkova a Pražská vznikl v roce 2003 na místě tehdejší křižovatky „dálničního typu“ (obdobná, jako je na náměstí Svobody). Řešení trolejového vedení bylo provedeno v nejúspornější podobě, ve směru centrum – nádraží a centrum – Motorpal. Trolejové vedení k Motorpalu navíc vycházelo z Fritzovy ulice a se stopou k nádraží se nějak nestýkalo. Nebylo tedy možné bez přeložení jet z Fritzovy ulice k nádraží a naopak z centra přímo k Motorpalu.
V roce 2020 byla navíc linka C prodloužena ke Kauflandu. Kvůli chybějícímu trolejovému propojení od zastávky Gorkého směrem ke Kauflandu musely trolejbusy úsek překonávat na pomocný bateriový pohon.
Cíle rekonstrukce tedy byly dva. Jednak umožnit přímou jízdu trolejbusů z centra od zastávky Chlumova směrem ke Kauflandu (a dále směr Bedřichov) a umožnit v okružní křižovatce odbočení trolejbusů do všech směrů.
Veřejnou zakázku na úpravu trolejového vedení dle předem zpracované projektové dokumentace vypsal Dopravní podnik v březnu 2021. Vítězem, a zároveň jediným účastníkem byla společnost Elektroline. Ta se zavázala během letních měsíců rekonstrukci provézt za necelých 7 mil. Kč bez DPH.
Práce na rekonstrukci odstartovaly v pondělí 12. července. Na linkách A a E byla nasazena náhradní autobusová doprava, provoz na linkách D a F byl z větší části zajištěn parciálními trolejbusy.
Průběh výstavby, trolejbusová výluka
|
Pantografická zkouška hotového díla se uskutečnila 16.9.2021 trolejbusem ev. č. 73. Poté byly autobusy postupně nahrazovány trolejbusy a nové trolejové vedení bylo předáno do užívání.
Pantografická zkouška a běžný provoz
|
Obnova tratě v Žižkově ulici
Jednou z nových trolejbusových linek bude linka G. Provoz na ní bude zajištěn parciálními trolejbusy, které na bateriový pohon dojedou od konce trolejového vedení u BOSCH DIESEL do Antonínova dolu, na svém druhém konci z Masarykova náměstí na konečnou v Horním Kosově. Pro zvýšení podílu jízdy pod trolejovým vedením je naprojektována obnova trolejbusové tratě v Žižkově ulici mezi křižovatkami s ulicemi Seifertovou a Ke Skalce.
Trolejbusová trať zde již historicky vedla, mezi lety 1987 a 1989 na ní byly přesměrovány trolejbusové linky ze Seifertovy ulice, která procházela rekonstrukcí. Po roce 1989 byly sice trolejbusové linky přesměrovány do původní podoby, odpojené torzo trolejbusové tratě ovšem v ulici viselo až do konce devadesátých let, vyzbrojený napájecí bod se u křižovatky s ulicí Wolkerovou zachoval dodnes. Ulice je navíc dodnes lemována většinou původních trakčních stožárů.
Projekt obnovy tratě počítá se jejím připojením výhybkami na obou stranách, křižovatky nebudou řešeny jako kompletní T, budou chybět odbočení kolem bloku Seifertova – Ke Skalce – Žižkova. Trať bude sloužit především parciálním trolejbusům na zvýšení podílu jízdy pod trolejovým vedením a jako alternativní paralela tratě v Seifertově ulici. Termín obnovy není doposud znám.
Trolejbusová trať Rantířovská - Lipová
Na projekt obnovy tratě v Žižkově ulici navazuje další projekt, tentokrát již novostavby trolejbusové tratě ulicemi Žižkova – Rantířovská – Lipová na konečnou Horní Kosov.
Nová trolejbusová trať začíná na křižovatce ulic Žižkova x U Cvičiště kompletním trolejovým T ulicí Žižkovou směrem k zastávce P+R Žižkova. Zde by měla v rámci první etapy vzniknout bloková smyčka kolem čerpací stanice.
V další etapě by výhybkami trať pokračovala přímo ulicí Rantířovskou. Poté by odbočovala vpravo do ulice Lipové a pokračovala přímo až na konečnou Horní Kosov (konečná trolejbusové linky C a budoucí linky G). V prostoru smyčky by se trať napojila doposud neupřesněným řešením na stávající trolejbusovou smyčku.
Realizace této trolejbusové tratě by pomohla výrazně zvýšit podíl jízdy pod trolejovým vedením na lince G, dále by poskytovala alternativní paralelní spojení oblasti Horního Kosova a Doliny. Tím by se ještě více zvýšila pružnost trolejbusové sítě.
Ačkoli projekt trolejbusové tratě není detailně zpracován a zatím není znám ani přibližný termín realizace, během roku 2021 došlo v rámci výměny stožárů veřejného osvětlení k výstavbě trakčních trolejbusových stožárů v Rantířovské ulici. Těmi je tak osazeno zhruba 40% budoucí trasy o délce 1,8km.
Trolejbusové sloupy na ulici Rantířovské
|
Měnírna Dopravní podnik
Zvýšení podílu trolejbusů na celkovém výkonu MHD, navýšení výpravy trolejbusů a inventárního stavu si vynucuje řešení nevhodných napájecích podmínek areálu DP Jihlava. Trolejové vedení v areálu je napájeno z centrální měnírny Pražská, poslední napájecí bod se nachází v dolní části Masarykova náměstí. Velká vzdálenost od posledního napájecího bodu (jakožto od měnírny samotné) způsobující velké úbytky napětí, společně s hustou kumulací vozidel v době ranních výjezdů, způsobují problémy především v oblasti vybavování proudových ochran.
Pro zajištění adekvátních napájecích poměrů v areálu vozovny, ale i na trati v Brtnické ulici, dojde v prostoru vedle trolejbusové smyčky k výstavbě malé kontejnerové měnírny. Ta bude navíc vybavena rezervou pro budoucí rozvoj trolejbusové sítě. Konkrétní termín výstavby není doposud stanoven.
<--- zpět na rozcestník
| | |
© Jihlavský MHD
|