|
Éra trolejbusů Škoda 14 Tr
| | |
Jak už to na světě bývá, něco nového přichází, a po nějaké době to také odejde. Stejně tak se stalo v roce 1983, kdy do Jihlavy přijel,
naložen na vagónu, první trolejbus ŠKODA 14Tr. V Jihlavě po letech začal nahrazovat starší typ, trolejbus 9Tr. Trolejbusy tohoto typu byly
ve výrobě už od roku 1980. Vyráběny byly v závodě ŠKODA Ostrov nad Ohří u Karlových Varů.
Trolejbus 14 Tr č. 21, r. 1983 |
V roce 1983 byla dodaná první série, u které se ještě vychytávaly tzv. „dětské nemoci“. U těchto vozů praskaly
sloupky nad dveřmi. Výrobní vada byla odstraněna a vozy dále konaly svojí činnost. Po první sérii následovalo 21 dalších vozů:
Vozy byly 5., 7., 8. a 11. série. V roce 1991 byl na 5 let pozastaven nákup nových vozů. Až v roce 1996 a 1997 byly dodány poslední,
nové, vozy tohoto typu. Byly vybavené moderními prvky, jako jsou například elektronický informační systém. Těmito vozy byla ukončena
dodávka typu 14Tr. Vozy byly zařazeny v evidenci pod čísly 20 – 47. V Jihlavě tou dobou jezdilo 28 trolejbusů tohoto typu.
Trolejbusy byly dodávané v klasickém červeno-krémovém schéma. Mnoho z nich však změnilo svojí tvář, vystřídalo se na nich mnoho celovozových, lakovaných reklam.
Trolejbusy 14 Tr v klasických barvách |
příchod nových trolejbusů typu 14TrM do Jihlavy |
Od roku 1999 do Jihlavy začal ostrovský výrobce dodávat nový typ. Jednalo se o nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 21Tr.
Výjimkou byly 4 trolejbusy, dodané v roce 2003 a 2004. Jednalo se o ojeté trolejbusy ze Zlína, na kterých byla provedena generální oprava.
Poslední posila vozového parku tímto typem. Poslední větší událostí byl rok 2007, kdy byly na generální opravu odeslány trolejbusy ev.č. 37 a 38.
trolejbus po GO odkoupen ze Zlína |
generální oprava trolejbusu ev.č. 37 ve Zlíně |
V roce 1998 se započalo s vyřazováním. Do letošního roku byly vyřazeny všechny vozy. Některé čekala likvidace,
jiné prodej. S vozy 44 a 46 se můžeme svést v Bratislavě. Vozy 37, 38, 56 a 60 uzavřely v roce 2011 kapitolu 14Tr v Jihlavě.
Jejich nové působiště je ještě dále na východ, v ukrajinském městě Rovno. Jihlava byla posledním městem České republiky,
kde byl ukončen v roce 1997 provoz trolejbusů 9Tr. Naopak je prvním městem v ČR, které ukončilo pravidelný provoz 14Tr.
prodej trolejbusů ev.č. 37 a 38 do Rovna |
ev.
č. |
typ |
výroba |
zař. |
vyř. |
v. č. |
poznámka |
jiné |
20 |
14 Tr 01 |
1983 |
1983 |
2000 |
8681 |
|
karta |
21 |
14 Tr 01 |
1983 |
1983 |
2000 |
8683 |
|
karta |
22 |
14 Tr 02 |
1983 |
1984 |
2000 |
8600 |
pův. pro Sarajevo |
karta |
23 |
14 Tr 01 |
1983 |
1984 |
12/1998 |
8850 |
|
karta |
24 |
14 Tr 01 |
1983 |
1984 |
2002 |
8849 |
|
karta |
25 |
14 Tr 05 |
1984 |
1985 |
2004 |
9217 |
|
karta |
26 |
14 Tr 05 |
1984 |
1985 |
2001 |
9219 |
|
karta |
27 |
14 Tr 05 |
1984 |
1985 |
2003 |
9220 |
|
karta |
28 |
14 Tr 07 |
1985 |
1985 |
2003 |
9549 |
pův. pro SSSR |
karta |
29 |
14 Tr 07 |
1985 |
1985 |
6/2001 |
9550 |
pův. pro SSSR |
karta |
30 |
14 Tr 08 |
1987 |
1987 |
3/2005 |
10401 |
Rantířov, šrot 7/2008 |
karta |
31 |
14 Tr 08 |
1987 |
1987 |
4/2006 |
10402 |
|
karta |
32 |
14 Tr 08/6 |
1989 |
1989 |
4/2006 |
11243 |
|
karta |
33 |
14 Tr 08/6 |
1989 |
1989 |
4/2006 |
11247 |
|
karta |
34 |
14 Tr 11/6 |
1990 |
1990 |
11/2006 |
11508 |
|
karta |
35 |
14 Tr 11/6 |
1990 |
1990 |
5/2008 |
11509 |
|
karta |
36 |
14 Tr 11/6 |
1990 |
1990 |
8/2009 |
11510 |
|
karta |
37 |
14 Tr 11/6 |
1990 |
1990 |
4/2011 |
11511 |
GO 07, Prodán Rovno |
karta |
38 |
14 Tr 11/6 |
1990 |
1990 |
9/2011 |
11512 |
GO 07, Prodán Rovno |
karta |
39 |
14 Tr 11/6 |
1991 |
1991 |
9/2007 |
11620 |
|
karta |
40 |
14 Tr 11/6 |
1991 |
1991 |
3/2009 |
11621 |
|
karta |
41 |
14 Tr 11/6 |
1991 |
1991 |
10/2009 |
11622 |
|
karta |
42 |
14 Tr 11/6 |
1991 |
1991 |
10/2009 |
11623 |
|
karta |
43 |
14 Tr 11/6 |
1991 |
1991 |
10/2009 |
11624 |
|
karta |
44 |
14 Tr 17/6M |
1996 |
1996 |
10/2009 |
12207 |
Zliner >> DP Bratislava 6267 |
karta |
45 |
14 Tr 17/6M |
1996 |
1996 |
10/2009 |
12210 |
|
karta |
46 |
14 Tr 13/6 |
1997 |
1997 |
1/2010 |
12276 |
Zliner >> DP Bratislava 6261 |
karta |
47 |
14 Tr 13/6 |
1997 |
1997 |
2/2010 |
12277 |
vozy 46, 47 původně pro Baku |
karta |
56 |
14 Tr 08/6 |
1989 |
5/2003 |
7/2010 |
11240 |
ex. Zlín (140), GO 03, nyní Rovno |
karta |
57 |
14 Tr 08/6 |
1989 |
5/2003 |
2/2010 |
11246 |
ex. Zlín (143), GO 03 |
karta |
59 |
14 Tr 10/6 |
1990 |
3/2004 |
8/2011 |
11501 |
ex. Zlín (147), GO 04, prodán |
karta |
60 |
14 Tr 10/6 |
1990 |
5/2004 |
4/2010 |
11504 |
ex. Zlín (150), GO 04, nyní Rovno |
karta |
autor článku - Jan Touš
| |
|
|