Historie
První jihlavský městský autobus. Vyroben v roce 1942, do provozu zařazen v únoru 1943. Byl pořízen, aby doplňoval tramvaj v nových úsecích - směrem na Bedřichov a později i na Staré Hory.
Za svou kariéru obdržel postupně tři evidenční čísla 11, 21 a nakonec 121.
Od ostatních autobusů se odlišoval motorem umístěným vpředu. Díky nevšednímu vzhledu si vysloužil přezdívku "Rapík". Měl dřevoplynový generátor,
mohl jezdit jak na naftu, tak i na dřevoplyn. Po GO v roce 1951 dostal motor z RO a byl odstraněn generátor. Jeho obsaditelnost po GO činila 28 sedících, 35 stojících cestujících.
K němu býval připojován vlek ze Sodomky PRK 6 ev.č. 12, r.v. 1943, v.č. 309. (Ten byl prodán 26.08.1950 Autodopravnímu podniku městyse Komárova).
Samotný autobus byl vyřazen z provozu v roce 1966, kdy byl prodán jako bouda do JZD.
- Nalezen členy sdružení v roce 2003 v lese u Třeště, kde sloužil jako včelín.
- V červnu 2008 odvezen do firmy Olpas Moravia Krnov, kde probíhá příprava projektu na GO.
- Začátkem roku 2009: projekt je zpracován, ovšem vzhledem k finanční krizi se GO zatím nerozeběhla.
- Článek bude brzy doplněn. Vůz je v roce 2024 vystavovatelný a provozuschopný
Fotografie
1943 |
1944 |
1946 |
2008 |
2008 |
2008 |
2008 |
2008 |
2008 |
2008 |
2024 |
Technické údaje
Výroba: ASAP (a.s. pro automobilový průmysl) - závod Mladá Boleslav
Rok výroby: 1942 Výrobní číslo: 71983
Obsah válců: 8553 ccm Užit. zatížení: 3510 kg Vlastní váha: 7260 kg
Autobus v médiích
ČT-regiony
::: MF DNES (www.zjihlavy.cz)
::: Jihlavské listy
|