Seznamte se .... (Škodovák 7/2009)
Trolejbus 26 Tr se může pochlubit hned
několika novými technickými řešeními.
Vůz má odlišnou konstrukci podvozkové
části, proto bylo možné použít menší
trakční motor o dostatečném výkonu 160
kW a mohl se tak lépe uspořádat interiér.
Tento trolejbus je vozidlo s moderními
konstrukčními prvky a výzbrojí. Jde o nízkopodlažní
vozidlo se třemi dvoudílnými
dveřmi s možností ovládání cestujícími ve
stanici. Podlaha vozu má protismykové
provedení. Vůz je vybaven na přání zákazníka
výklopnou nájezdovou plošinou
u prostředních dveří pro osoby se sníženou
pohyblivostí, popřípadě pro nájezd
kočárku a vozíku. Skloněním pravé strany
vozidla ve stanici (tzv. kneelingem) se
sníží nástupní hrana podlahy, což zvyšuje
pohodlí při nastupování a vystupování.
Pomocí instalovaného akustického
a vizuálního informačního systému získávají
cestující základní informace během
provozu.
Dvoupedálové ovládání vozu, stavitelný
sloupek volantu, anatomické sedadlo
a výkonné hydraulické servořízení s posilovačem
umožňuje pohodlné ovládání
řidičem. Pohon vozu řídí mikropočítačový
řídicí regulátor. Řídicí regulátor je vybaven
zařízením pro záznam poruch a mimořádných
stavů pohonu a lze jím nastavit
optimální jízdní parametry trolejbusu.
Pomocné pohony zajišťují chod ventilátoru
trakčního motoru, ventilátorů trakčních
a pomocných měničů, kompresoru
a hydrogenerátoru. Motory pomocných
pohonů napájí a dobíjejí akumulátorové
baterie s tranzistorovými měniči, s galvanickým
oddělením od vstupního napětí.
Veškerá elektrická výzbroj, připojená na
obvody trakčního napětí, má dvojitou
nebo zvýšenou izolaci. Trolejbus je vybaven
signalizací přítomnosti nebezpečného
dotykového napětí na karoserii.
Hydraulický rozvod posilovače řízení
trolejbusu má dva nezávislé hydrogenerátory.
Jeden je připojen na trakční motor
a zajišťuje posilovací účinek servořízení
za jízdy, druhý je poháněn pomocným
stáloběžným motorem a zlepšuje ovládání
servořízení při stání vozidla, při jeho
pohybu malými rychlostmi (dobrzďování
při zastavování, rozjezd vozidla) a při
couvání.
Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris:
Délka / šířka / výška: |
12.000 / 2.550 / 3.490 mm |
Hmotnost: |
11.340 / 18.000 kg |
Nástupní výška: |
320 / 330 mm |
Maximální rychlost: |
65 km/h |
Počet míst k sezení: |
34 |
Počet míst k stání: |
68 |
Počet míst v NP části: |
9 |
Přední náprava: |
ZF RL 85A, tuhá, portálová |
Zadní hnací náprava: |
ZF AVN 132 |
Trakční motor: |
Asynchronní 160 kW |
Trakční pohon: |
AC pohon s technologií IGBT |
Topení: |
Vodní s elektrickým výměníkem |
Manuální sběrače proudu, bez pomocného DG
Mechanická manuálně ovládaná plošina pro invalidní cestující
Karoserie plně nízkopodlažní Solaris Bus & Coach S.A.
Do Jihlavy zamířilo v letech 2009 - 2011 23 kusů tohoto typu. A to konkrétně 2009 - 8ks, 2010 - 5ks, 2011 - 10ks. Tato zakázka je z velké části zafinancována z fondu EU - ROP Jihovýchod.
První dodávka osmi vozů byla uvedena do konce října celá do provozu. Vůz 68 se objevil 23.7.(B), 69 22.9.(E), 70 22.9.(BI) a 30.10. to byly nakonec vozy 71(E), 72(A), 73(C), 74(BI) a 75(B). Samotný vůz 68 je prototyp řady 26 Tr od Škody Electric (DPmJ předtím nikdy žádný prototyp nevlastnil). Od ostatních se snad jen liší tím, že nemá na přídi a zádi červený pruh a na bocích má nápis "Škoda 26 Tr".
Druhá dodávka pěti vozů došla do Jihlavy během února 2010. Od předchozí série se v ničem neliší. Dne 25. února vykonaly všechny vozy TBZ a do provozu byly zařazeny na přelomu února a března.
Třetí dodávka, která byla rozdělena na dvě etapy, přišla v počtu pěti kusů v srpnu 2011 a druhá pětikusová v říjnu téhož roku. Od předchozích vozů se liší interním škodováckým označením 26 TrB, což znamená, že vůz má tzv. vektorové řízení počítačem. Jinak na první pohled nejsou viditelné zásadnější změny. Jen na zádi již nejsou klasická žárovková světla, nýbrž LED diodová. A za posledními dveřmi dole přibyly větrací otvory.
FOTOGRAFIE:
(15.12.2009) --- Hala Škody Electric s budoucími vozy 76 - 80 by BUSportál
(21.08.2009) --- Kastle dalšího vozu by J. Šlehofer
(22.07.2009) --- Služební jízda by Eugen
(19.07.2009) --- Příjezd do Jihlavy by Petr Příhoda
(28.06.2009) --- oslavy v Plzni by L. Kučera a J. Suchánek
(23.06.2009) --- video 1 | video 2 by Lukáš Kučera
(22.06.2009) --- galerie zkušebních jízd z Plzně by L. Kučera & Z. Kresa
(12.05.2009) --- foto 1 | foto 2 | foto 3
(11.05.2009) --- foto 1 | foto 2
DODÁVKY:
VIN KÓDY:
(ev.č. | VIN Solaris | VIN Škoda | dovezen do Jihlavy)
68 SUU2411609B007353 TM98TAJ6V9ASE3483 16.07.2009
69 SUU2411609B007650 TM98TAJ6V9ASE3486 10.09.2009
70 SUU2411609B007278 TM98TAJ6V9ASE3487 11.09.2009
71 SUU2411609B007651 TM98TAJ6V9ASE3488 26.10.2009
72 SUU2411609B007652 TM98TAJ6V9ASE3489 23.10.2009
73 SUU2411609B007653 TM98TAJ6V9ASE3490 20.10.2009
74 SUU2411609B007654 TM98TAJ6V9ASE3491 15.10.2009
75 SUU2411609B007655 TM98TAJ6V9ASE3492 20.10.2009
76 SUU2411609B007977 TM98TAJ6V9ASE3506 02/2010
77 SUU2411609B007978 TM98TAJ6V9ASE3507 02/2010
78 SUU2411609B007979 TM98TAJ6V9ASE3508 02/2010
79 SUU2411609B007980 TM98TAJ6V9ASE3509 02/2010
80 SUU2411609B007981 TM98TAJ6V9ASE3510 23.02.2010
81 SUU241160BB009615 TM98TAJ6VBASE3609 09.08.2011
82 SUU241160BB009616 TM98TAJ6VBASE3610 08.08.2011
83 SUU241160BB009617 TM98TAJ6VBASE3611 16.08.2011
84 SUU241160BB009618 TM98TAJ6VBASE3612 22.08.2011
85 SUU241160BB009619 TM98TAJ6VBASE3613 23.08.2011
86 SUU241160BB009620 TM98TAJ6VBASE3614 14.10.2011
87 SUU241160BB009621 TM98TAJ6VBASE3615 12.10.2011
88 SUU241160BB009622 TM98TAJ6VBASE3616 10.10.2011
89 SUU241160BB009623 TM98TAJ6VBASE3617 11.10.2011
90 SUU241160BB009624 TM98TAJ6VBASE3618 13.10.2011
|